Digitala trender - AI och deeplearning i marknadsföring

Det finns många uttryck som florerar idag. Internet of things, artificiell intelligens, machine learning och deep learning är några av dem som ni säkert hört. Det här blogginlägget kommer fokusera på rollen som de tre senare har och kommer att utvecklas till att ha inom framtidens marknadsföring.

För 2-3 år sedan när vi höll föredrag så pratade vi mycket om personalisering och företags möjligheter att ge sina användare skräddarsytt innehåll beroende på vem de var och vilka intressen de hade baserat på deras tidigare beteenden. Idag är det mer eller mindre standard för nya webblösningar och alla har nog accepterat den personliga annonsering t ex som man möter på sociala medier, den där klänningen som jag gärna ville köpa men övergav i varukorgen på Zalando… Vi tänkte i det här blogginlägget gå lite djupare än så, häng med!

Första gången AI nämndes som begrepp var i ett forskningsförslag från 1955 där syftet var att lära maskiner att tala, forma tankar, koncept och att lösa problem som tidigare krävt mänsklig insats. Sedan dess har det hänt otroligt mycket i den tekniska revolutionen och vi har utvidgat våra tekniska möjligheter. Begreppet har brutits ned och specificerats.

Man kan idag se AI, machine learning och deep learning som tre generationer inom samma familj där AI är första generationen.

Machinelearning är ett forskningsområde inom AI som går ut på att utveckla maskiners förmåga att självständigt förstå och hantera stora mängder data. Nyckelordet här är självständigt då man, genom stora mängder data tränar maskinen till att utföra uppgifter oberoende av hur de programmeras.

Fram till nu har man slagits med att behöva ofantliga mängder data. Ett tacksamt tillämpningsområde har t ex varit teknik inom sjukvården. Där har man tidigare haft utmaningen att behöva 10 000-tals bilder för att t ex lära en dator att känna igen en viss typ av cancer/skada/åkomma. Dock har även den här tekniken utvecklas och idag framställs metoder för machinelearning där man kan krympa mängden data till att bara behöva 50 bilder istället för 10 000, vilket gör tekniken effektivare och mer tillgänglig. Det är alltså den nya generationen datorinlärning som nu håller på att rullas ut.

Deep learning är i sin tur ett forskningsområde inom machine learning som fokuserar på utvalda verktyg och metoder för att möjliggöra implementationen av machine learning och därefter lösa i stort sett vilket problem som helst som kräver mänsklig eller artificiella tankebanor.

Konceptet Deep learning baseras på data, precis som machine learning, och bygger vidare på idén om att skapa och använda artificiella neutrala nätverk som metod för att bearbeta och ta beslut inom givna dataset.

Deep learning används på alla typer av data - maskinsignaler, audio, video, tal och text - för att dra slutsatser på samma sätt som människor gör idag, men mycket snabbare. Deep learning finns idag överallt - Google använder det för röst- och bildigenkänning samt för annonsering och förslag på sökresultat. Netflix och Amazon använder det för att samla data på kunder och ge förslag på nya böcker, filmer och serier samt för att effektivisera sin handel och distribution. Spotify använder det för att ge dig skräddarsydda spellistor som går ut till användare varje vecka.

Vad innebär det då för företag och för dig som marknadsförare?

Vi presenterar här nedan två exempel på plattformar som använder Deep learning för att effektivisera och optimera marknadsföringen i företags digitala kanaler.

Albert.ai är ett verktyg som givet en budget och givna mål (KPIer) köper digital annonsering, utformar annonser och letar reda på nya målgrupper utan mänsklig inblandning. Idag sker mycket av handeln med digitala annonsplatser på känsla och utifrån relationer vi människor har med varandra - detta är nödvändigtvis inte den mest effektiva marknadsföringen som vi kan uppnå. Albert testar annonser på målgruppen och ändrar annonsen utifrån hur den levererar. På det sättet får man alltid optimala annonser som är objektiva enbart utifrån vad som ger bäst resultat och mest cashflow.

Doubleclick by Google är Googles försök att göra en marknadsföringsplattform byggt på AI och deep learning. Där samlar man samtliga kanaler för att optimera sin marknadsföring och Google föreslår nya målgrupper och kanaler åt dig. Under mer än ett årtionde har Google samlat data om oss användare och våra beteenden som kommer att användas för att ge oss skräddarsydda marknadsföringsmöjligheter mot befintliga och nya marknader.

Forskningen inom AI och machine learning samt utvecklingen av nya verktyg och metoder för deep learning går i en rasande fart. Från och med nu kommer utvecklingstakten bara att eskalera och vi står inför snabba generationsskiften och förbättringar av tekniken bakom Deep learning. Det innebär att vi inom en snar framtid kan se många nya tjänster av det här slaget som hjälper oss att prestera bättre och bli mer relevanta för vår målgrupp. Men i takt med att tekniken förbättras så blir den även mer utbredd och alla ges samma möjligheter till optimerad marknadsföring. För att lyckas krävs då att man har strukturerad data och koll på sina siffror och sin verksamhet så att man den dagen när möjligheten kommer inte blir tvåa på bollen. Det är viktigare än någonsin att hålla ögonen öppna för vilka tjänster och möjligheter som finns och också vara påläst för att inte bli omsprungen. Konsumenten kräver mer och mer och i ett kommande generationsskifte kommer hen att kräva en enkel, kommunikativ och anpassad plattform för såväl husbygge, städtjänster, undervisning såväl som inköp av profilkläder.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig i er digitala resa? Läs om våra tjänster!

 
Maria Svensson Wiklander